zaterdag 22 juli 2017

Leven zonder WiFi en naar de haaien gaan.

Vanuit Panama City begon onze eerste echte reisdag door Panama met openbaar vervoer.  Om 06:00 uit bed om een taxi te nemen naar het busstation. Vanaf daar in 5 uur naar Sona, waar we bij aankomst binnen 5 minuten alweer in een minivan naar Santa Catalina onderweg waren.
Anderhalf uur verder hobbelen over steeds slechter wordende modderpaden kwamen we aan en konden we een slaapplek zoeken. Deze vonden we bij 'Cool Inside', waar ze twee cabañas hadden die bestonden uit een houten frame met tentzeilen rondom en in het midden een bed. Veel meer ruimte was er niet. Voor 45 dollar in totaal helemaal prima!



Santa Catalina zelf is een héééél rustig dorpje waar je alleen kan surfen, duiken/snorkelen en verder relaxen aan het strand of in een hangmat.  Zelfs Wi-Fi is er nauwelijks te vinden, en al vindt je het, 9 van de 10 keer ligt het netwerk eruit. Hier wordt je dan ook niet steeds gestoord in je welverdiende rust door Whatsapp of Facebook. Chillllllll!
Aangezien het duidelijk regenseizoen is, hebben we de eerste dag weinig kunnen doen omdat het bijna constant druppelde.  De dag daarna was het een stuk zonniger en hebben we  zo'n half uur gelopen naar het surfstrand waar de hoogste golven voor boardsurfen aan land komen. Daar lekker op een terras met uitzicht op de Stille Oceaan gezeten, en gekeken naar de surfboys op hun planken. Natuurlijk hebben we zelf de golven ook getrotseerd alleen dan zonder board. Alhoewel... Op het laatst mocht Floortje nog op een geleend board, op haar buik liggend, op een lange golf helemaal naar de kust boarden.





Vandaag was het dan zover, waar Kathy en ik zo naar uit keken; Duiken bij Coiba. Een eiland op een uur varen van de kust dat genoemd word als een goede tweede keuze om te duiken als je niet naar de Galapagos eilanden kan. Het nationaal park Coiba is bijzonder vanwege zijn enorme biodiversiteit. Boven, maar vooral onder water. Wendy en Floor gaan ook mee aan boord om te snorkelen.
Terwijl zij de zeebodem, hangend ín het water gaan verkennen, zullen Kathy en ik onder water op avontuur gaan. 


Bij aankomst op de eerste plek hebben we meteen al mazzel! Vlak bij ons komen ineens een paar dolfijnen boven water en als later op de dag dan zelfs nog een walvis naar lucht komt happen op 30 meter van de boot, kan de dag, ook voor onze duikgidsen, helemaal niet meer stuk. Zeker voor de walvissen is het nog niet het juiste seizoen dus dat we deze zien is echt bijzonder.
Onder water is het bijna een nog groter feest. Kathy en ik zien in onze 3 duiken wel meer dan 10 haaien, een zeeschildpad, diverse enorme murenen, een eagle ray, een enorme kreeft en letterlijk ontelbare andere vissen. Soms lijkt het wel of we door hele wolken van vissen duiken. Ook Wendy en Floor zien een schildpad en het was dan ook een heel geslaagde dag.



Na, onder het genot van een lekkere pizza, uitgebreid nagepraat en foto's gekeken te hebben, gingen we daarna weer op tijd naar bed,
want morgen moeten we de bus van 06:30 hebben naar de volgende stop.
Ergens diep in de jungle van Panama....
Hier een video van onze duiktrip:
https://youtu.be/KGdzJI_Ti2w

2 opmerkingen:

  1. Dat leest weer heerlijk weg...Ik zie het helemaal voor me, daar onder water.
    Als ik het jullie niet zou gunnen dan zou ik zeggen dat ik jaloers ben.
    Nee hoor, jaloers zéker niet, geniet ervan, en zeker voor Kathy en Floortje is het geweldig dat ze dit allemaal kunnen zien.
    Foto's en video's zijn geweldig maar zet jullie eigen "harde schijf" vol met al jullie avonturen.
    Ik zie al mijn duiken weer voorbij komen als ik mijn harde schijf afkijk...da's óók genieten....!

    Geniet met z'n allen.
    Dikke kuzzzzzz.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn telefoon geeft als melding dat Bep Meerhoff deze melding stuurt maaar dat is absoluut onmogelijk, die is nog laaaaaang niet wakker.

    BeantwoordenVerwijderen