woensdag 26 juli 2017

Met onze neus in de boeken en ons hoofd in de wolken.

Om kwart over zeven zaten we al in het eerste busje van de dag. Er zouden er nog 3 volgen in de daarop volgende 9 uur..
Het openbaar vervoer is goed geregeld hier in Panama maar doordat het zo fijnmazig is, moet je ook geregeld overstappen. Startend in Santa Catalina kwamen we via Sona, Santiago en David uiteindelijk bij onze eindbestemming van vandaag;
Het hostel Lost & Found. ( https://www.thelostandfoundhostel.com/ ).
Dit hostel ligt hoog in de nevelwouden van Panama in de buurt van Boquete.
Zoals de naam 'nevelwoud' al doet vermoeden, is het er erg vochtig vanwege de mist die er vaak hangt en dat merkten we al meteen toen we langs de weg werden afgezet. Een druilerige motregen viel op ons neer toen we onze rugzakken op deden en aan de klim van 20 minuten naar boven begonnen. Ondanks de vochtigheid is het wel bijna 30 graden dus toen we klimmend over het glibberige pad boven kwamen waren we dan ook meer doorweekt van het zweet dan van de regen.
Eenmaal boven werden we echter hartelijk ontvangen en met een glas gefilterd bergwater konden we ons verloren vocht weer aanvullen.
Na de spullen in onze kamer gezet te hebben voelden we ons met een biertje en cola tussen de mede backpackers meteen thuis. Dit is echt een ontmoetingsplaats van gelijkgestemde reizigers waarbij de gesprekken al snel gingen over alle mooie plaatsen op de wereld waar ieder al was geweest of je écht een keer naartoe moet!

De dag daarna zijn Kathy , Wendy en ik één van de hikes gaan doen die in de omgeving is uitgezet. Floor had nog steeds last van de wond op haar been en hield zich bezig met de andere veel voorkomende bezigheden hier. Namelijk lekker lezen onder een afdakje in één van de hangmatten.
De klim naar boven was dwars door de jungle over smalle modderige paadjes waarbij grote stenen en wortels voor ons als natuurlijke trap dienden.

Door de mist en daarmee hoge luchtvochtigheid is een uniek bos ontstaan waarbij enorme varens, bromelias en lianen die om de hoge bomen slingeren de omgeving domineren. Het was een flinke klim, maar zeker de moeite waard. Modderig maar voldaan hebben we dan ook de rest van de dag het voorbeeld van Floortje gevolgd en zijn we 's avonds nog de 'bar' ingedoken met 1$ biertjes, gezellige gesprekken en reuzen jenga met blokken van 40 cm groot.
Uitslapen was er niet bij want Wendy en Kathy moesten er al op tijd uit. Zij gingen samen paard rijden door het Panamese landschap. Floor en ik hadden een andere belangrijke taak vandaag. Het oplossen van een nog steeds onopgeloste FBI cold  case van de mysterieuze verdwijning van 3 rugzak toeristen die hier jaren geleden heeft plaatsgevonden.... Door middel van hints, puzzels en oplossen van geheime codes die zowel online als ook in de omgeving van het hostel verborgen lagen moesten we deze zaak oplossen. Voor Floor, die later bij de recherche wíl, en mij een lastige zaak maar... hij is opgelost! Als beloning mochten we 's avonds bij de bar een dobbelsteen gooien en mocht Floor kiezen tussen een biertje of een doosje pringels..... Ik heb dus zelf maar een biertje gekocht.... ;-)

Daarna was het alweer tijd om naar de volgende bestemming te gaan. Weer met verschillende minibusjes en uiteindelijk een boot taxi zitten we nu dan ook op Bocas del Toro. Een verzameling van eilanden aan de noordgrens tussen Panama en Costa Rica. Ik ben benieuwd wat we hier weer gaan beleven!
Op https://youtu.be/VbW63GDEavU een video van onze hike  ( hij blijkt niet altijd lekker te openen op mobiel, maar dat los ik wel op als ik weer thuis ben )

1. Weer mooi en gezellig om te lezen. Hoop dat het been van Floor snel geneest zodat zij weer aan alles mee kan doen, of vond ze het w fijn niet te hoeven lopen �� tot het volgende vehaal xxx

2. Weer mooi en gezellig om te lezen. Hoop dat het been van Floor snel geneest zodat zij weer aan alles mee kan doen, of vond ze het w fijn niet te hoeven lopen �� tot het volgende vehaal xxx