zaterdag 29 juli 2017

Island vibes and Filthy Friday

De verschillende eilanden  die samen Bocas del Toro, of hier simpel 'the Bocas' worden genoemd, hebben een echt ander sfeertje dan wat ik in de rest van Panama heb ervaren. Of het nu komt doordat het eilanden zijn of omdat de bevolking hoofdzakelijk een creoolse achtergrond heeft, weet ik niet. Het heeft hier in ieder geval veel weg van dezelfde sfeer als we in Belize hadden. Relaxt, layed back, mojito, Jamaica, reggae... Dat sfeertje...
Wij hadden, tegen onze gewoonte in, vanuit Lost & Found alvast wat geboekt op het hoofdeiland 'Colon'. Eigenlijk voornamelijk om er zeker van te zijn dat we in het centrum zouden kunnen zitten waar alle barretjes, restaurants en entertainment is te vinden. We hebben na al dat rondtrekken door de prachtige natuur wel even zin in wat bruisends.
Zo zijn we terecht gekomen bij Selina, een hostel aan het water, in het centrum en zoals we op de weg ernaartoe van andere reizigers vernamen, een ' Party hostel'.... Oeps... dacht ik wel even. Iedere nacht bezopen brallende, schreeuwende en kotsende mensen voor mijn deur die zich in het kamernummer hebben vergist, is ook voor mij wel wat TE bruisend... Bij het inchecken kregen we naast de sleutels ook een zakje oordopjes, dus ik had al het idee dat mijn bange vermoedens uit zouden komen.
Nou, het is alles mee gevallen. Naast het feit dat Wendy en ik een upgrade kregen van een normale tweepersoonskamer naar een suite, hebben we 's avonds wel eens wat gehoord, maar zeker geen enorme bacchanalen. (Het helpt natuurlijk ook als je zelf lekker een beetje meedoet met happy hour en 's avonds moe maar voldaan in bed duikt)



Het was echter niet alleen feesten. Ook zijn we zeker nog actief geweest. Zo hebben Kathy en ik er weer twee duiken bij in het logboek, en heb ik met Floortje leren supsurfen!
Om met dat laatste te beginnen, supsurfen doe je staand op een grote surfplank waarbij je jezelf met een peddel voortbeweegt. Dat peddelen ging meteen prima. maar dat stáán hé.......
Nu zijn 'boards' en ik nooit de beste vrienden geweest. Skateboarden, wakeboarden, snowboarden.... het zal iets met coördinatie en balans te maken hebben, ik kan gewoon niet overeind blijven. Maar... na een uurtje les was het dan toch gelukt en kwamen Floortje en ik soepel in de heupjes staand aan peddelen bij Kathy en Wendy. (Tenminste, in mijn hoofd zag het er soepel en proffesioneel uit, de toeschouwers zagen waarschijnlijk een vent in poephouding op een wiebelend board aan komen klotsen)
Het duiken was weer fantastisch. Twee redelijk ondiepe duiken over het uitbundige zachte koraal dat hier groeit met de nodige vissen. Ook weer twee nieuwe gezien, die ik nog niet eerder was tegen gekomen, een 'cowfish' en een 'drummerfish'.
Na 3 nachten op het hoofdeiland Colon zijn Wendy, Floor en ik naar een ander eiland gegaan (Bastimentos) terwijl Kathy achterbleef voor het grootste wekelijkse feest op de Boca's namelijk 'Filthy Friday'.


Zoals de naam al doet vermoeden iets waar je je ouders niet bij wil hebben rondlopen en wij niet persé tussen hoeven te zitten. Het begint om 11 uur 's ochtends met de eerste shotjes en biertjes en met z'n allen ga je dan de hele dag drie verschillende eilanden af in een colonne bootjes om de beste party plekken te bezoeken. De plek waar ze eindigen, en dus ook tot het einde doorgaan, is Selina dus daar komt het imago van Party Hostel dan ook waarschijnlijk vandaan.
Kathy heeft het er erg naar haar zin gehad en is de volgende dag ook naar Bastimentos gekomen, waar wij nu nog even lekker op het strand relaxen en Wendy en Floor nog een toertje doen met o.a. snorkelen en Luiaards kijken.


Morgen vertrekken we naar het volgende land. ¡Costa Rica!

1 opmerking:

  1. Laat het boarden nu maar aan je schoonmoeder over, die vliegt in één keer over het terras met een skateboard 😂😂 verder heerlijk om te lezen en ik hoor graag Kathy haar ervaringen van de party of is dat té veel gevraagd haha xx Bep(pe)

    BeantwoordenVerwijderen