woensdag 19 augustus 2015

Hereniging met Kathy en 'expeditie MaWeKaFlo'

Toen wij in Cebu city kwamen was Kathy nog onderweg om afscheid te nemen van haar expeditie leden op het vliegveld. Dus inchecken in ons hotel en nog even lekker het zwembad in. Maar een paar uur later kwam het sms-je binnen.
' We zijn dr bijnaa... :-) ' en even later konden we elkaar weer in de armen sluiten. We waren weer compleet!
De avond bestond natuurlijk voornamelijk uit uitgebreid bijpraten en verhalen uitwisselen onder het genot van een lekker diner.

De dag daarna begon ons gezamenlijke avontuur met een vlucht naar Palawan. Ėėn de mooiste eilanden van de Filipijnen word gezegd.  En dan willen wij ook nog naar het noordelijk gelegen El Nido reizen  wat dan ook nog ėėn van de mooiste plekken van Palawan schijnt te zijn. Moet dus goed komen!
Bij aankomst in Puerto Princessa met het vliegtuig staan buiten al wat chauffeurs van mini vans te wachten die aangeven dat we voor 500 Peso (10 euro) binnen 5 uur in El Nido kunnen komen. Dus besluiten we om na de vliegreis ook maar meteen door te reizen en er dan maar een volledige reisdag van te maken. Zijn we tenminste wel vanavond al op de plaats van bestemming.  Na een dollemansrit,  waaruit bleek dat onze chauffeur eigenlijk autocoureur had willen worden, staan we rond een uur of 7 in donker en regenachtig El Nido.

Van de prachtige omgeving is nog niet veel te zien, maar op het strand vinden we wel een heleboel leuke restaurantjes dus beginnen we daar wel.
De volgende dag bij daglicht zien we ( na lekker uitgeslapen te hebben ) een uitzicht op de baai en snappen wat ze bedoelen als ze het hebben over een betoverend uitzicht. De baai en omliggende omgeving is bezaaid met mooie scherpe karst rotsen die door een reus schijnbaar willekeurig in de blauw groene zee zijn uitgestrooid. Heel veel eilanden hebben prachtig witte stranden met een zee vol koraal en vissen voor de deur. En verschillende eilanden herbergen daarnaast ook nog verstopte lagunes en afgelegen baaitjes die je alleen met een ondiep stekend barca bootje kan bereiken. Het is dan ook goed te begrijpen dat programma's als expeditie Robinson hier zijn opgenomen.

De eerste dag nemen weer dus rust, maar niet zonder voor de dag daarna een duik te regelen. Kathy en ik hebben dan ook een fantastische ochtend gehad met twee duiken waarbij we, naast duizenden mooie vissen te zien, ook nog met een groene zeeschildpad hebben mee gezwommen, een gigantische puffer fish zagen en bij afsluiten van de tweede duik een krokodil vis tegen kwamen. Niet alleen boven, maar ook onder water is het hier dus een paradijs uit de vakantie folders.

Zoals gezegd is o.a. expeditie Robinson hier een paar seizoenen opgenomen en was het dan ook heel gaaf dat Wendy bij   een van de tour-bureautjes kon regelen dat we met z'n vieren op een tweedaagse tocht konden gaan waarbij we op ėėn van de onbewoonde eilanden zouden overnachten. Onze eigen mini 'expeditie MaWeKaFlo' .
s' ochtends werden we opgehaald in een typisch filipijns bootje en vertrokken we met z'n allen om op weg naar onze overnachting plek de hele dag op verschillende plaatsen te snorkelen. Op een verlaten klein strandje werd de (al varend op de boot bereidde) lunch opgediend en zaten we op het strand te genieten van rijst, verse vis en kip van de BBQ. Toen we na de lunch even in de zee lagen te chilllen, kwam een lokale visser met onze boot bemanning kletsen en liet zijn vangst zien.
Verschillende octopussen had hij liggen en voor 1 euro de kilo zouden deze op de markt worden verkocht. Daar hoefden we niet lang over na te denken en even later hadden we dan ook twee verse octopussen in de pan liggen om er s' avonds bij het diner in de vorm van een 'adobo' (stoofpotje) van te kunnen genieten.
Na verschillende snorkel stops kwamen we einde van de middag op 'ons eiland' aan. Een mooi wit strand met een paar bamboe overkappingen, een bamboe zit tafel en in de achtergrond  een betonnen hokje met een pot boven een pijp in de grond, dat was alles. Genoeg voor ons voor een nachtje.

Onder een van de overkappingen werden twee tentjes opgezet en begonnen de mannen aan het avondeten terwijl wij lagen te relaxen. Na het prima diner met onze octopus werd het al snel donker en was het tijd om het kampvuur op het strand aan te steken. Daar hebben we onder het genot van een fles rum en cola de avond doorgebracht met kletsen en naar de sterren kijken. Toen het echt tijd werd om te gaan slapen kropen we in de tentjes met als ondergrond de bamboe bodem van onze overkapping. Nu zijn de mensen hier gewend om op harde ondergrond te slapen maar voor ons westerse billen en rug was het een hele uitdaging dus toen de zon weer opkwam en de mannen de boel gingen klaarzetten voor ontbijt kwamen we dan ook wel enigszins gebroken uit ons tentje. Maar ach... het was een heerlijk en bijzonder uitje en onze mini expeditie was dan ook zeker geslaagd! Nu nog een dagje relaxen en duiken en dan weer op naar de volgende bestemming.