zaterdag 29 augustus 2015

Hong Kong als afsluiting, wat een stad!

De reis is nu echt bijna afgelopen.... tijd dus voor een afsluitende posting met onze belevenissen van de laatste dagen in Hong Kong.
Na ongeveer twee weken relaxed op het strand gezeten te hebben is Hong Kong wel opeens even wat anders! Vanaf het moment dat we het vliegveld uit stappen is het ineens druk om ons heen, heel druk met hėėl veel Chinezen. Alles wel prima georganiseerd hoor. Vanaf de uitgang van de bagage band  bij de arival stap je zo de metro in naar het centrum. Maar voor we daar naartoe gaan worden we eerst van harte welkom geheten door het toeristisch buro van Hong Kong. Gratis wifi voor een week, korting bonnen voor wel 10 verschillende highlights, statief voor je telefoon om foto's te maken en... we krijgen een tegoedbon voor een gratis pick up door een limousine om terug naar de luchthaven te komen... 

Maar eerst maar eens op zoek naar ons geboekte hotel.
Als we bij metro station 'Jordan' boven komen, stappen we midden in de stadshectiek van 'Nathan street', ėėn van de hoofdstraten in onze wijk, met vanaf alle kanten verkeer en lopende mensen. Boven de weg en stoepen hangen wel 100 fel verlichte knipperende reclame en ons hotel heet ' Nathan house'.... Met zo'n originele naam is het wel even zoeken tussen de borden maar nog redelijk snel hebben we het toch nog gevonden. Een smoezelige ingang leidt ons via de trappen naar boven waar op de vierde verdieping ons hotel  zou moeten zijn. Op iedere verdieping komen we stapels vuilnis tegen en de rood verlichte gangen die we onderweg passeren geven ook niet meteen een idee dat we op de juiste plek zijn. Maar op de muren hangt toch gewoon een bordje met daarop 'Nathan house, A gebouw 4F'  Boven aangekomen blijken we inderdaad juist te zijn.  Een klein guesthouse blijkt verstopt te zitten achter de glas/metalen deur.

Het gebouw word gewoon voor nog meer werkzaamheden gebruikt dan hotel. Wij huren een kamer voor een paar dagen als slaapkamer,  de buren verhuren hun kamer en hun eigen diensten daarbij voor een paar uur per klant... ( eerlijk is eerlijk, behalve de rode verlichting en mannen die je in hun eentje  door het trappenhuis of in de lift tegen komt hebben we er niks van gemerkt )
Op onze eigen kamer word duidelijk dat men in Hong Kong goed weet hoe ze spaarzaam en Spartaans met ruimte om kunnen gaan. Op 10 vierkante meter staan 4 bedden, waarvan ėėn stapelbed, een kastje en de badkamer. Heel krap maar het past net. Zal ook wel zo moeten anders krijg je al die Chinezen hier in de stad niet kwijt.
Na wat gegeten te hebben lopen we over de 'temple market' en eten we een hapje op straat. Heerlijk alleen merken we ook aan de prijzen wel dat we weer in ontwikkeld gebied zitten. Deze liggen op een stuk hoger niveau als de afgelopen weken.

De volgende dag gebruiken we om de stad verder te verkennen en bezoeken we als eerste 'the Peak', het hoogste 360 graden uitzichtpunt van Hong Kong waar je een indrukwekkend overzicht krijgt over  de werkelijke afmetingen van deze stad. Gigantisch en zeker het zaken district met haar wolkenkrabbers langs de rivier zier er prachtig uit. Na een bezoek aan het park, waarbij het bijzonder is dat je midden in deze beton massa zo'n stille groene omgeving tegenkomt, bezoeken we een Chinese tempel, gaan we met de star ferry over de rivier en zitten we uiteindelijk op tijd bij de 'clock tower' voor het licht spektakel. Aan het einde van de dag wordt namelijk een licht en geluid show gegeven waarbij de wolkenkrabbers aan de andere  kant van de rivier achtergrond dienen. Een mooi einde van de dag. De volgende dag bezoeken we een van de andere highlights, met een kabelbaan van 25 minuten naar een enorm hoge buddha op de berg. Helaas voelt Kathy zich niet helemaal lekker dus doet die het even wat rustig aan terwijl wij de trappen naar boven verder beklimmen. Onderweg trappen Floortje en ik nog lol met de verschillende beelden van Chinese sterren beelden ( zie je nou wel papa. Je bent een varken.... zei het aapje...  ) en geef ik nog les in schans springen aan haar. Gelukkig gaat het bij terugkomst wat beter met Kathy en kunnen we dan ook de ' ladies market' nog bezoeken.

De laatste dag sluiten we ons bezoek aan Hong Kong af met het bezoek aan een van de enorme malls en word weer het nodige kleedgeld uitgegeven.
Daarna was het dan toch echt voorbij en moesten we naar het vliegveld. Wel in stijl natuurlijk... Want met een verlengde directie Mercedes werden we zoals beloofd door de limousine service bij de luchthaven afgeleverd.
Een stijlvol einde van een prachtige reis  waarbij we weer met z'n allen het nodige beleefd en geleerd hebben.  Van geld uitdagingen aan het begin, via vrijwilligers werk in de sloppenwijken, prachtige duiken in de zee, hangend onder een kabel over het ravijn, alleen op een onbewoond eiland met wit strand tot en met het bruisende hart van een wereld stad... het was een wereldse vakantie en we kijken weer uit naar de volgende.  Waar die naartoe gaat?  Nog geen idee,  maar het plannen zal binnenkort wel weer beginnen!