woensdag 3 juli 2013

Ciudad de Mexico - een aanrader!

Oké, de reis was best lang om er te komen, maar het is de moeite waard geweest. Vanaf Brussel tot in Mexico City ( Ciudad de Mexico) was het 41 uur reizen, wachten, verder vliegen en in de taxi rijden. Niet zo gek dat Floortje bij aankomst bijna meteen instortte en naar bed wilde... Wij hebben op het dak van ons hostel nog even getroost op de aankomst en de start van MaWeKaFlo 2013.
Ons hostel (Amigo Suites ) ligt midden in het historisch centrum en een paar honderd meter van het Zocalo plein. Een prima uitvalsbasis  om de stad de volgende dag te gaan verkennen. Nog even terugkomend op het hostel, dat is een echt backpackers domein. Wij hebben dan gewoon prive kamers met eigen douche, de rest van het gebouw bestaat vooral uit slaapzaaltjes met gedeeld sanitair. Ontbijt en diner ( vaak een bak rijst of macaroni met een lauw prutje erbij) zit bij de prijs inbegrepen. Dat diner laten wij aan ons voorbij gaan maar als je een paar maanden Midden en Zuid Amerika te doen hebt met een klein budget kan je beter hier eten en je pesos voor het café  gebruiken...

De eerste dag in Mexico City hebben we vooral de omgeving van het hostel verkend en zijn 's avonds op een plein in de buurt gaan eten waar de Mariachi bands om de gunsten van de dinerende gasten dingen. Iedere avond verzamelen ze zich op het Plaza Garibaldi om het daar tegen elkaar op te nemen. Ik had verwacht dat het er wel zou wemelen van de toeristen, maar vooral lokale Mexicanen zaten er te eten. Erg leuk om zo geannimeerd te worden met een koud Mexicaanse biertje en Tequila.   De dag daarna was onze laatste dag in Mexico City want daarna willen we het lokale vervoer maar eens gaan testen terwijl we op de bonnefooi richting Oaxaca gaan trekken. Deze laatste dag besluiten we om met de hop on-hop off bus de hoogtepunten rondom het centrum te gaan bezoeken. Het is dan misschien wel toeristisch, het werk echter prima. Je koopt een kaart voor de dag en in een open dubbeldekker rijd je de hele stad alle highlights rond. Je hopt off als ergens iets wil gaan bekijken en je hopt weer on als je klaar bent om verder te gaan. Zo hebben we de omgeving van het onafhankelijkheid plein bekeken en hebben de ( gratis) dierentuin bezocht. Uiteraard het geregeld een stop om van het Mexicaanse eten te genieten.

De klapper hadden we voor de avond bewaard. Omdat de 'dance capital off the world - New York' niet meer was gelukt hadden we een goed alternatief gevonden voor de meiden. De eerste dag waren we het paleis van de schone kunsten tegengekomen. Behalve dat het een mooi gebouw was, bleken ze er ook nog tickets te verkopen voor een optreden voor een moderne dans voorstelling... Nou, die hebben we dan maar genomen en vanavond zaten de meiden dan ook helemaal opgedirkt in hun jurk en de make up klaar om in de hoofzaal van het 'palacio de bella artes te gaan genieten van een professioneel dansoptreden. Soms waren het wat te experimentele bewegingskunsten naar mijn smaak maar de meiden hebben genoten en het was hoe dan ook knap wat ze konden. Een welbestede avond dus.   Nu op tijd naar bed want morgen hebben we weer een lange reisdag voor de boeg. Wel erg veel zin in om weer eens 'echt' te gaan reizen!

P.s. Weten jullie dat ook gemeente Goes aandacht geeft aan onze reis? Dit jaar is het Latijns Amerika jaar dus wilden ze wel graag een gezin uit Goes volgen die in die contreien gaat rondtrekken. http://www.goeslatijnsamerika.nl/actueel/reisdagboeken/mawekaflo