vrijdag 26 juli 2013

Historische tempels en La isla bonita.

Ons doel na de homestay is om in één dag vanuit het diepe zuiden van Belize naar San Igantio aan de grens van Guatemala te reizen. En als complicerende factor, dat allemaal met het gewone openbaar vervoer. Het eerste stuk gaat niet lukken want de bus komt maar 3 keer per week in Aguacate dus hebben we een pick up geregeld die ons naar het bus station brengt. Vanaf daar is het echter wel gelukt.
Het was een lange reisdag met één overstap in Belmopan maar... we hebben het voor elkaar gekregen.
San Ignatio is vanuit Belize namelijk dé uitvalsbasis om naar Tikal in Guatemala te reizen. Daar kan je namelijk de best bewaarde, of mooist gerestaureerde, Maya stad van Guatemala vinden. Die hadden we nog niet gedaan en stond wel op onze wensenlijstje.
In 1 dag 4 grensovergangen, van Belize naar Guatemala en terug, was wel ons record tot nu toe maar zeker de moeite waard.
Het begint al als we het national park van Tikal nog maar net binnenrijden. We zijn nog geen 300 meter binnen of we komen al een slang tegen. Behalve een oude Maya stad is het namelijk ook een  natuurgebied waar veel inheemse dieren in het wild leven zoals de quetsal (de nationale vogel), wilde pauwen, miereneters en zelfs... de jaguar.
De tempels, waar we eigenlijk voor komen, zijn zeker indrukwekkend. Vooral rondom het oude centrale plein waar veel is gerestaureerd. We beklimmen dan ook menige tempel om vanaf daar een prachtig uitzicht te hebben over de omliggende gebouwen en natuurlijk de jungle.
Bijzonder om te bedenken dat deze tempels bijna 2.000 jaar geleden zijn gebouwd en wij er nu zo rondlopen. Ook nog eens met weinig andere toeristen.
Lopend van tempel naar tempel horen Kathy en ik een brullend geluid uit de bossen komen (heel veraf) en hebben dan ook meteen fantasieën hoe een jaguar straks over het pad zal lopen. Waarschijnlijk was het gewoon één van de pauwen die we onderweg tegenkwamen, in barendsnood ofzo... Maar toch, het is iets waar we het de hele dag over hebben en waarvan de fantasieën steeds spectaculairer worden. Als we tenslotte moe maar voldaan terugrijden naar de uitgang van het nationale park rijden we een bocht om en, je geloofd het niet, wat schiet daar over de weg heen.... Precies, 'onze' jaguar! Hoe gaaf is dat? Gewoon in het wild, de chauffeur van ons busje was er ook even stil van. In een heel seizoen heeft hij mazzel als hij er 2 ziet en net in onze tocht komen we er eentje tegen.

Na San Ignatio, reizen we door naar de kust. Bijna 4 weken hebben we het ene avontuur en cultuur na de andere beleefd, nu is het tijd voor 'vakantie'. Dat vinden we op Caye Caulker.
Één van de echte bounty eilanden voor de kust van Belize. Geen auto's of ander gemotoriseerd vervoer op het hele eiland toegestaan, behalve (veelal elektrische) golfkarretjes. Daar komt dan nog bij dat een voetganger of fietser te allen tijde voorrang heeft op een golfkarretje.
Niet voor niets dat Ambergis Caye, 8 km verderop, het eiland is waar Madonna over zingt in haar nummer 'la isla bonita'.
Veel reagge barretjes en restaurants, verse vis of kreeft van de BBQ en natuurlijk het onderwaterleven.

Vandaag zijn Kathy en ik gaan duiken en Floortje en Wendy gaan snorkelen. In één dagje kwamen Kathy en ik wel 8 verpleegster haaien tegen waarvan de grootste meer dan 3 meter was, een zeeschilpad, verschillende murenen en heeeeel veel andere vissen. Floortje en Wendy zijn op een zeilboot van 's ochtends 9 tot 's avonds 6 uur heerlijk rustig en stil van de ene snorkel plek naar de volgende gevaren en zagen behalve haaien en enorme roggen ook nog twee zeekoeien ( manatee ) waar ze boven zwommen.

Je begrijpt wel... Hier houden we het de laatste week van onze reis nog wel uit!